ระบบยืนยันตัวบุคคล
มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม

Statistics Statistics
7505
Online User Online1
Today Today7
Yesterday Yesterday0
ThisMonth This Month80
LastMonth Last Month115
ThisYear This Year439
LastYear Last Year1,462

การพัฒนาตราสัญลักษณ์สําหรับการสื่อสารภาพลักษณ์เพื่อการ

ท่องเที่ยวให้กับ ตลาดสดเทศบาลตําบลเอราวัณ

The Development of Logo for Image Building's Communication on Tourism at Tambon Erawan Municipality's Fresh Market

 

บทคัดย่อ

การพัฒนาตราสัญลักษณ์สําหรับการสื่อสารภาพลักษณ์เพื่อการท่องเที่ยวให้กับตลาดสดเทศบาล ตําบลเอราวัณ เป็นโครงการวิจัยที่จัดทําขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์คือ เพื่อศึกษาเอกลักษณ์ตลาดสดเทศบาลตําบล เอราวัณ จ.กาญจนบุรี และสร้างตราสัญลักษณ์สําหรับสื่อสารภาพลักษณ์เพื่อการท่องเที่ยวให้กับตลาดสด เทศบาลตําบลเอราวัณ เพื่อให้การวิจัยครั้งนี้เป็นงานที่มีคุณภาพ สามารถนําไปใช้ปฏิบัติได้จริงและสามารถ นําไปต่อยอดเพื่อประโยชน์แก่ชุมชนได้ ผู้วิจัยจึงได้เลือกรูปแบบการเก็บข้อมูลทั้งเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ ประกอบด้วยการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพด้านเอกลักษณ์ตลาดสดเทศบาลตําบลเอราวัณจากกลุ่มผู้มีส่วนได้ ส่วนเสีย กลุ่มที่ 1 กลุ่มผู้บริหาร ได้แก่ ผู้บริหาร ทต.เอราวัณ เจ้าหน้าที่ทางภาครัฐที่ดูแลรับผิดชอบการจัดการ ตลาดสดเทศบาลตําบลเอราวัณ และกลุ่มที่ 2 กลุ่มผู้ใช้ตลาด ได้แก่ แม่ค้า ลูกค้าพื้นที่และนักท่องเที่ยวที่มาซื้อ สินค้าและบริการในตลาดสดเทศบาลตําบลเอราวัณ ด้วยการสัมภาษณ์และการสนทนากลุ่ม เพื่อเป็น แนวความคิดในการออกแบบตราสัญลักษณ์ และดําเนินการออกแบบตราสัญลักษณ์ 2 มิติสําหรับตลาดสด เทศบาลตําบลเอราวัณ จํานวน 6 รูปแบบ นําข้อมูลที่วิเคราะห์ได้และตราสัญลักษณ์ที่ผ่านการออกแบบกลับสู่ ชุมชนเพื่อศึกษาระดับการสื่อสารภาพลักษณ์ของตราสัญลักษณ์ที่สร้างขึ้นด้วยแบบสอบถามสําหรับกลุ่มผู้ใช้ ตลาด จํานวน 300 คน โดยจะคัดเลือกตราสัญลักษณ์ที่ได้ระดับความคิดเห็นการสื่อสารภาพลักษณ์มากที่สุด 3 ลําดับแรก สถิติที่ใช้คือ ค่าร้อยละ (Percentage) ใช้ในการอธิบายข้อมูลทั่วไปของกลุ่มตัวอย่าง ค่าเฉลี่ย (Average) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) ใช้ในการอธิบายถึงระดับการสื่อสาร ภาพลักษณ์ของตราสัญลักษณ์ และนําตราสัญลักษณ์ที่ผ่านการคัดเลือกแล้ว ให้กลุ่มผู้บริหาร และตัวแทนผู้ใช้ ตลาด ร่วมกันเสนอความคิดเห็นเกี่ยวกับตราสัญลักษณ์ที่สื่อสารภาพลักษณ์ที่พึงประสงค์ พร้อมทั้งเสนอแนะ การปรับปรุงตราสัญลักษณ์ในขั้นตอนสุดท้ายจํานวน 1 รูปแบบ โดยใช้วิธีสนทนากลุ่ม

ผลการวิจัยพบว่า

1) เอกลักษณ์ตลาดสดเทศบาลตําบลเอราวัณ จ.กาญจนบุรี ที่ต้องการสื่อสารผ่าน ตราสัญลักษณ์ที่สร์างขึ้นใหม่ คือ “การเป็นตลาดสด 3 ดี ได้แก่ สะอาดดี สะดวกดี ราคาดี”

2) ตราสัญลักษณ์ สําหรับสื่อสารภาพลักษณ์เพื่อการท่องเที่ยวให้กับตลาดสดเทศบาลตําบลเอราวัณ ได้แก่ตราสัญลักษณ์รูปแบบที่ 2 โดยได้นํารูปแบบตราสัญลักษณ์ที่ได้มาจัดทําคู่มือการใช้ตราสัญลักษณ์ตลาดสดเทศบาลตําบลเอราวัณและ นําเสนอต่อหน่วยงานผู้รับผิดชอบและชุมชนเพื่อใช้ในการสื่อสารภาพลักษณ์เพื่อการท่องเที่ยวให้กับตลาดสด เทศบาลตําบลเอราวัณได้ต่อไป

คําสําคัญ : ตราสัญลักษณ์, การสร้างภาพลักษณ์เพื่อการสื่อสาร, การท่องเที่ยว 

 

Abstract

The Development of Logo for Image Building's Communication on Tourism at Tambon Erawan Municipality's Fresh Market. A research project conducted by the objective is. To study the unique Erawan Municipality's Fresh Market. Thailand and create a brand image for tourism communications for the Erawan Municipality's Fresh Market. So this research is quality work. Can be applied to practical and can be reproduced for the benefit of the community. The researchers chose to model data, both qualitative and quantitative. Contains analysis of qualitative data on its Erawan Municipality's Fresh Market Group Stakeholder Group 1. Group executives, including executives at. Erawan official government responsible for the Erawan Municipality's Fresh Market Group 2 User Group. customers include market traders and tourists who come to purchase goods and services in the market by the Municipality. the abscesses With interviews and focus groups. The concept of designing the logo and complete brand design 2D symbology for the Municipal District Erawan 6 formats the information to be analyzed and logo through the design back to the community for education, communication, image of the brand. symbols created with a query for a user's market of 300 people will be recruited logo have a conceptual level. Cool interactive rebrand most 3 primary statistics used were percentage (Percentage) used to describe the general information of the sample mean (Average) and standard deviation (Standard Deviation) used to describe the level. communicate the image of the emblem The logo has been chosen. The Management Group And user agent market Share their opinions about the brand image communication is desirable. The suggested improvements mark the final 1 format using focus groups.

The results showed that

1) the identity Erawan Municipality's Fresh Market wants to communicate through symbols created is " Fresh Market 3 good, good clean, good service and good price"

2) The insignia for communicating a positive image for tourism. the Erawan Municipality's Fresh Market Including logo pattern 2 has a style logo were prepared Manual logo Municipal District Erawan and presented to the authorities and the community to be used to communicate a positive image for the tour to the bazaar. Erawan Municipality's Fresh Market has the following.

Keywords : Logo, Image Building's Communication, Tourismrketing Management. Upper Saddle River NJ. Prentic Hall.